EUSKAL HERRIA-REN HIZKUNTZA, LURRALDE, ERRESUMA TA IKURREI BURUZKO ADIERAZPENA
Euskal Herria-ren Hizkuntza, Lurralde, Erresuma ta Ikurrei buruzko Adierazpena
Gaur egun ezagutzen dugun Europear Herri asko
ez zen oraindik sortu Euskal Herria Pirinio-etako bere babeslekuan milaka urtez
geroztik bizi zenean; jakina, Herri berri horien dialekto edo azpi-dialekto
ofizialen aztarnarik ere ez zegoen antzinako denboretatik Euskaldunen
hizkuntza, Euskara, hitzegiten zen bitartean, bainan gaur egun “herri eta
kultur aniztasunaren Europe” horretan izana bera ukatzen diotela ikusten dugu.
Gaur egungo Europear Inperialista Batasuneko
Statu anitz ere ez zen oraindik sortu Euskal jaurerri, konderri eta errepublika
konfederazioak Iruñea-ko Erresuma (gerora Nabarra-ko Erresuma) eratu zuenean. Ezta
geroago ere – konkistaren panegiristen hitzetan – “espainolek Nabarra-ko
Erresuma zutenean inbaditu, azpiratu, konfiskatu eta mendean hartu”. Aipatu
behar, sarraski izugarriak eginez, eraso, indarkeria eta Terrorismoa erabiliz
zutela Europear auzoek gure Herria okupatu, zatitu eta bereganatu; konplize
zibil, militar eta eliztarren laguntzarekin. Nabarra-ko Erresuma da Euskaldunen
(‘Vascones’, Erromatarren hitzetan) Statua, Nazioarte mailan mila urte
baino gehiagoko aitortza izan duena.
Euskara da Euskal Herriaren berezko hizkuntza
bakarra. Gure arima, arnasa eta Herri izaeraren adierazgarria. Euskara (‘lingua
navarrorum’, Nafar errege-erreginek honela izendatua) hispaniar-frantses
Nazionalismo eta Kolonialismo inperialistak debekatua eta euskaldunon ahotik
kendu nahi izan dutena, eta horretarako egin dituzten gaiztakeriak genozidio
delitua dira, sekula ahaztu eta barkatuko ez ditugunak.
Gure artean Frantsesa eta Espainiera izatea
Euskal Herriari arrotz bainan erasokor izan zaizkion gertakizun historikoen
ondorioa da. Latin-dar dialekto horiek
suertatu zaizkigu, bainan berdin izan zitezkeen Puniko-arenak, Anibal-ek Erroma
guztiz suntsitu izan balu Kristo aurreko 216-ko Guda haietan. Era berean
alienazio baten aztarna dira: mendeetan zehar gure Herriaren eta bere Statua
den Nabarra-ko Erresumaren aurkako erasoak, okupazioak, zatitzeak,
bereganatzeak eta kolonizazioak eragindako alienazio batena. Ekimen
inperialista: España eta Frantzia-ko Statuek etenik ez duen militar
okupazioaren bitartez gauzaturikoa; guzti hori da, hain zuzen ere, euren
egiazko eta oinarrizko konstituzioa, “Konstituzio” formala denaren aurretik
dagoena: indarkeriaz gure berezko instituzio eta legeak ezeztatu ondoren
inposatutako “Konstituzioa” eta zuzenbide osoz deusez dena:
“[...] una cosa hállo y sáco por conclusión mui cierta: que siempre la lengua fue compañera del imperio; y de tal manera lo siguió, que junta mente començaron, crecieron y florecieron, y después junta fue la caida de entrambos. [...], el mui reverendo padre Obispo de Ávila me arrebató la respuesta; y respondiendo por mi dixo que después que vuestra Alteza metiesse debaxo de su iugo muchos pueblos bárbaros y naciones de peregrinas lenguas, y con el vencimiento, aquellos ternían necessidad de recebir las leies quel vencedor pone al vencido, y con ellas nuestra lengua, [...]. I cierto assí es que no sola mente los enemigos de nuestra fe, que tienen la necessidad de saber el lenguaje castellano, mas los vizcainos, navarros, franceses, italianos, y todos los otros que tienen algún trato y conversación en españa y necesidad de nuestra lengua, si no vienen desde niños a la deprender por uso, podrán la más aina saber por esta mi obra.” Etc. (Antonio de Nebrija; de la dedicatoria de su ‘Grammatica Antonii Nebrissensis’ a la reina Isabel I de Castilla; 1492.)
Gauza horiek argitaratzen ziren Nabarra-ko
Erresuma, Inperialismoak beste behin
erasotu baino hogei urte lehenago. Oraingo honetan inperialismoa Aragoi eta
Castilla-ko Hispaniar-Katoliko Erregegoen “Estado compuesto” (H.G. Koenigsberger) delakoa zen. Hortaz, une haietan politiko
eta soziologikoki argi ikusten zuten - eta hala adierazten zen publikoki,
mailarik gorenenean - gaur egun ere argia den gauza bat, hau da: Euskal Herria
eta bere Statua den Nabarra-ko Erresuma baieztatzen dugula, bere berezitasunean
eta europear beste Herri eta Statuekiko berdintasunean. “Euskaldunak ez gara
Espainiarrak ezta Frantziarrak ere. Espainiarrak eta Frantziarrak ez dira
Euskaldunak. Ideia argia eta eraginkorra izan arren beren burua “euskal abertzale” tzat duten zonbaitek ez
dutena publikoki esaten, ez ta kontzienteki sumatu ere egiten.
Aspaldi honetan inperialismoaren agenteek –
komeni zaienean – ohitura bat zabaldu dute Españak okupatuta dituen gure
lurraldeetan, hau da: Españerari “gaztelania” edo “gaztelera” esaten diote,
Españera–Euskara oposizio erabatekoa eta saihestezina ezkutatu ahal izateko. Jakina, ez dugu amu
hori irentsiko, alegia: Euskara ez da Españar hizkuntza, oso bestela, Latin-dar
dialekto hau edo Latin-a bera sortu baino lehenagokoa denez, Euskaldunek
asmatutakoa.
Giza ororen eskubide ukaezina, gure nazio
hizkuntza ere osoki berreskuratzea da gure Statuaren helburu nagusietako bat.
Helburu honek baliabide materialak, malgutasuna eta ulerkortasuna behar ditu
(abiagune dugun egoeraren zailtasuna kontutan hartuta), baita Euskara ikasteko
eta erabiltzeko ahalegin ohoragarria egingo dutenenek erakutsiko duten
konpromezu zinezkoa, bainan beti ere jakinik hori gauza batekin baizik ez
dela lortuko era unibertsalean, hau da:
gure Nazio eta Statuaren independentzia ber-ezartzearekin. Eskaintzen zaigun
ustezko eta ezinezkoa den “elebitasuna”k: gure Herri/Statuaren menderatzean
oinarritutakoak iraina areagotu egiten du eta “irakatsitako” hizkuntzaren
amaiera dakar. Okupatutako Herrian jatorriz berea den eta galdu arazi nahi izan
zaion hizkuntzaren “irakaskuntza” eta antzeko trikimailuak mendean hartutako
Herri hori bereganatu eta honi iruzur egiteko erabiliak dira. “Hezkuntza
Nazionalaren egitekoa zera da: erregioetako hizkuntzak akabatzea”. “Gure
egitekoa zera da: hizkuntza gutxituei goxoki hiltzen laguntzea” (Morvan)
Hizkuntzak beti dira nazionalak, edo ez dira.
“Bigarren mailako, gutxitu, tokiko edo erregioetako” hizkuntzak: hori ez da
inon ere, eta ezin du izan; ez beren kulturak eta Herriak baino gehiago, izan ere
hizkuntzak horiei lotuta baitaude ezinbestean. Inperialismoak badaki hori,
batzuetan esan ere egiten du; bainan bere biktimak ez dira beti ohartzen.
Historian zehar mingarriki frogatu ahal izan dugunez, España eta Frantzia-ren
ekosistema inperialistan ez dago eta ez da egoten ahal Euskal Herriarentzat eta
Euskararentzat tokirik.
Gainerakoan, ikusirik alde batetik Español eta
Frantsesaren inposaketak gure Statuari ekarri dizkion hizkuntza gutxitzeak, eta
bestetik, egungo munduak elkar-harremanetarako eskatzen dizkigunak, garbi dago ‘lingua
franca’ funtzional bakarra hartu behar izaten dugula gure Statua operatiboa
izango bada. Horrek errazten baitigu inguruan diren demokrazia garapen
guneetara heltzen, beti gure izaerari eutsiz: gure euskal hizkuntza eta
kultura jorratuz.
“Beren burua xedatzeko herrien eta nazioen
eskubidea. A – izan ere herrien eta nazioen buru-xedapenerako eskubidea
ezinbesteko egoera baita oinarrizko giza eskubide guziak ukan ahal izateko,
[…], Nazio Batuen Kideek, Gutunean datozen xedapenen arabera, beste Statuetan
determinazio askearen eskubideei eustea errespetatu behar dute, Batzar
Nagusiak ondorengoa gomendatzen du: Nazio Batuetako Kide diren Statuek
herri eta nazio guzien autodeterminazioaren printzipioari eutsiko diote;” e.a. [UNGAR 637 A (1952).]
“1. Nazio Batuen Gutuneko helburu eta
oinarrien arabera, ´Giza eta Politiko Eskubideei buruzko Nazioarteko
Hitzarmena´-ren 1 artikuloak [UNGAR 2200 (1966)] aitortzen du herri guziek
autodeterminazio eskubidea dutela. Buru- xedapenaren eskubideak garrantzi
berezia du, honen gauzatzeak norbanako giza eskubideak egiazki bete ahal
izateko, eta eskubide hoiek sustatu eta sendotzeko beharrezko egoera bat
ahalbideratzen baitu. Arrazoi horregatik zuten ezarri Statuek autodeterminazio
eskubidea bi Hitzarmenen arteko lege positiboaren xedapen gisa [aipatutakoa
batetik, eta ´Ekonomia, Gizarte eta Kultura Eskubideen Nazioarteko
Hitzarmena´ bestetik] eta xedapen hau 1 artikuloan jarri zuten, bi
Hitzarmenetan ezarritako eskubideetatik nabarmenduz eta haien aurretik
jarriaz.” E.a. [Bi ´Giza Eskubideei buruzko nazioarteko Hitzarmenak´-en
1 Artikuloari (Herrien autodeterminazioaren Eskubidea) buruzkoa, (Giza
Eskubideentzat Nazio Batuen Goi Mandatariaren Bulegoko) Giza Eskubideen
Batzordeak egindako Iruzkin Orokorraren 12. zkia., eta 1984-Martxoan.
HRI/GEN/1/Rev. 9 (I Liburukia), 21. Saioan onartua]
Herri guzien autodeterminazio edo xedapen
askearen eskubideaz hitzegiterakoan, Herri guziek duten askatasunerako
nazioarteko eskubideaz ari gara: giza eskubideetan lehena dena eta “oinarrizko
giza eskubide guziak ukan ahal izateko aurre-egoera”. Eskubide honek
ezinbestean berarekin darama ondorengo aldarrikapena: berehala eta baldintzarik
gabe atera ditzaten Euskaldunen Lurraldeetatik aipatu Statu okupatzaileek
dituzten okupazio indarrak eta kolonizazio/azpiratze aparatua; beren
inperialismo kolonialistak sortutako arazo orok irtenbide demokratikoa izan
dezan, baita Euskara berreskuratzeko ere.
Bereziki, frantziar-espainiar “muga”
inperialista kendu dezaten: gure Herria zatitu eta banandu arazten baitu eta
gure Herria eta Statua, Frantziar eta Españar Statu inperialisten “erregio”
bilakatzen baititu. Statu horiek urratu duten nazioarteko legedia berrezartzeko
ezinbesteko exijentzia da hau.
Kanporatze hau gertatzen ez den bitartean,
Statu okupatzaileen instituzioetan parte ez hartzea, eta hauek inperialistak
eta gaizkileak direla etengabe salatzea da bere burua demokratikotzat eduki
nahi duen oposizio ororen lehen egitekoa. España eta Frantziaren militar
okupazioaren menderakuntza eta harekiko kolaborazioa ez dadila gehiago
mozorrotu, “zilegi”, “ez-indarrezko” eta “demokratiko”-tzat joz.
Nabarra-ko Erresumaren jarraikortasuna eta
osotasuna berresten ditugu, baita Españar eta Frantziar inperialismoa,
menderakuntza eta kolonizazioa jasaten duen arren, Euskal Herria bere Lurralde
Historikoetan bizi dela antzinako denboretatik, gure idazle klasikoek aipatu
izan dituztenak. Hau da: Pyrineu-en bi aldeak hartzen dituen Nabarra-ko
Erresumako beste Lurraldeekin batera “Zuberoan, Laphurdin, Bizkaian, Gipuzkoan,
Alaba-herrian eta bertze anhitz lekhutan”.
Beste gainerako ‘disjecta membra’k:
historikoki eta borondatez Nabarra-ko Erresumaren parte izan zirenek eta garai
goiztiarretan indarkeriaz erauziak izan zirenek gure gaurko aberri Statura eta
bere instituzioetara itzultzeko eskubide osoa izaten jarraitzen dute.
Gonbidatzen ditugu itzultzera, euren eskubide besterezinaren osotasunari
eutsiko diogunaren bermearekin eta ziurtatuz askatasun nazionalarekiko maitasuna
jarriko dugula horiek babesten, baita oinarrizko giza eskubideekikoa ere:
egiazko demokrazia horiek eratu eta osatzen baitute, hau izanik beraz, guk
bultzatzen dugun sistema sozio-politikoa. Elkarte sistema bat, esku-hartzailea,
gure arbasoen Batzarren adibideari jarraituz, horiek baitziren gure udal
instituzioen hazia.
Euskal Herriaren eta bere Statuaren ikurrak
eta banderak, Herri eta Statu gisa agertzeko historikoki erabiliak izan diren
guziak dira, dokumentu historiografikoen bitartez helarazia izan zaigun bezala.
Horiekin batera, Arana Goiri anaiek diseinatutako bandera ere gure ondarea da,
sujeto politiko bera ordezkatzeko izan zelako sortua eta herriak onartua:
Euskaldunen Nazio independente eta burujabea, bere eskubide guzien jabe eta
Euskaldunen Lurralde historikoetan ezarria. Ikur honek ere gure Herriaren
askatasun, demokrazia eta independentzia gogoa du irudikatzen, España eta
Frantziaren Kolonialismo eta Nazionalismo inperialista ta faszistaren eraso eta
krimenen aurrean erakutsia eta adierazia. Nabarra-ko Erresuma den gure Statu
historikoarenak du, noski, nagusitasuna.
Nazio ereserki eta antzeko sinboloei dagokionez, idatzirik geratu den bezala, egoera batek bakarrik utziko digu hoiek behar den bezala aukeratzen, alegia, gai bakoitzean erabaki onena hartzeko moduko aholkuak eman eta ekarpenak egin ditzaketen adituen parte hartzearen berme guztiekin. Aipatu egoera baldintza batek bakarrik ekar lezake: gure Herria okupatzen duten atzerritar armada guztiak kanporatu ondoren, buru-xedapenaren (autodeterminazioaren) ber-ezarpenak. Bitartean eta ordura arte, gure Herriaren kulturaren ondare guztiak arreta haundiz zaindu beharko ditugu.
Comentarios
Publicar un comentario