FALANJISTA-BERRIEK. GEOGRAFIA BERRIA (LAN-DEYA; Año LVI (Diciembre 1967), Nº 40)
(LAN-DEYA; Año LVI (Diciembre 1967), Nº 40)
FALANJISTA-BERRIEK. GEOGRAFIA BERRIA
Asieran Aresti zen; eta Aresti lurraren argia zen; eta argiak illunpeak kendu nahi zituen, eta illunpetatik Saizarbitoria bakarrik agertu zen...
Arrigarria da nola aurreratu duten Geografia, goitian aipatu geografo berriek. Ba ginakigun, egoeraren araberan ikusten zutela munduaren bizia; baita mesede hori izpiritu berezi batzueri tokatzen zaiela bakarrik ere. Ni ez nintzen horreri ohartu, Parisera joan arte. Atxalden batean, handik atera gabe, Afrikako iparraldean egona ninduzuten (denak dakizuten bezala, iri haundi hura, arjelinoak eta marrokiak bizi diren auzo bat da); beste egunen batean, Calabria eta Messina bisitatu nituen (“Place de l’Etoile” delakotik 16 kilometrara dagoen “bidon-ville” batean). Ez nuen “Sierra de Cazorla” delakorik bisitatu nahi: aski ezaguna dut “Carpetobetonian” berean.
Galde-egingo
duzue nola diteken hori posible; “Paris la nuit” delakoaren ametsak, edo LSD
izenekoaren ondokoak ez ote zirela izango. Ez!, ghettoan zaudeten irakurle
atzeratuak; horiek dire Geografia-bide berria delakoan maixu diren Aresti ta
Saizarbitoriaren irakaspenak. Hortarako izpiritu berezi ta aberats bat behar da
izan noski; eta sensibilidade haundi bat errealidadearen aurka joateko, eta
denbora ta espazioa deusetzeko (historioa ta zentzu komunaren anulazioa).
(Ai
burgesak!, beste gizonekin mail berean, begietakorik gabeko poetak eta
ameslariak sartu nahi dituzuenak!; beste edonor izan ba lira bezala.)
Orain
dela denbora gutxi, Saizarbitoriak, berak bizi izan dituen unibersal maitasun
eta anaitasunaren experientziak kontatu zizkigun. Gallego baten zatotik ardoa
edaten; gaztelatar bAtekin solasa; eta lo kuluxka bat andaluza batek zaindua.
Pena da Saizarbitoriak ez duela bidaia gehiagorik egiten. Bestela ikasiko luke
tango arjentinoa dantzatzen porteño batekin, hawaiana baten magalean lo egingo
luke (zein garai ona, Arestiren poesiak irakurtzeko!), edo bakearen pipa
delakoa egiazko cheyenne batekin erre... Bitartean, Saizarbitoriaren unibersoa,
Alcarriako unibersoa dela pentsatzera bortxatuak gaude. Edo-ta, Alcarrian
salbo, munduan gizon eta andre normalen ghettoak besterik ez dagola pentsatzera
iritxi ote dire?; bere eguneroko lanean alienatuak, eta bizarraren indarra
konprenitzen ez dutenaren ghettoak, noski.
xxxxxxxxx
Mundu
guziko herri guziek zaintzen dute gogorki beren lurraren gain duten eskubide
osoa. Ezin-bestez: eskubide hori gabe herria bera suntsitzen da ta. Jakiña,
beste lekuetatik etorritakoek, horretara nahi BALIN BA lute ere, ez lukete hori
aldatzeko dretxorik, nahiz ugari edo gutxi izan. Bestela, bide egokia luke
kolonialismoak besteen lurretan eskubide osoa irabazteko, baita herri
menperatua “por pisos” saltzeko ere! Hori dionak, demokraziaz burla egiten du,
besterik ez.
Hola
pentsatzen dute, bai, mundu guziko “ghettoetan”, izanik ere Viet-Nam, Québec,
Cuba, Goa, U:R:S:S:, Txina, Argelia, Angola, Jordania, Israel, Polonia,
Argentina, eta abar, azkeneraño. Holaxe ere esan du, behin eta berriz, U.N.O.
delakoaren ghetto haundiak. (Oraindik orain, “Libro Rojo Español” delakoan,
españar fazistek ere horixe diote... Gibraltar dela-ta, hango kasua oso berezia
izanik ere: “El patrimonio histórico territorial,
la integridad del territorio español no pueden ser alterados por la voluntad de
poblaciones adventicias etc. etc.” Gure
geografo berriek ez dute liburu hortan parte hartu?)
Dena
dela, Aresti ta Saizarbitoria ez ditugu horrekin konforme... Euskal-Herria
dela-ta. Egia esan, badakigu, jaun hoiek “integridadea” baño nahiago dute
desintegrazioa, hau da “logika eskizofenikoa”, fazista ta fazista-berrien
pentsaera berezia.
Gure geografo berriek itzultzen dute “euskaraz” españar buges kolonialisten betiko ideolojia. Falanjismo zaharrak topo egin du lur hontan. Falanjismo berria saiatzen da berean, kareta zaharra pixka bat aldatuz. Españar razismoak itsutua egon behar, uste izateko euskaldunok onhartuko dugula gure kalte, iñork munduan onhartzen ez duena bere etxean. Ez horixe! Askotan “etxe-kalte” izanik ere...
Gure
jakintsu-berriak, Alcarriako pentsakizun argitsuaren aurrerapen bat besterik ez
dire, gaixoa, atzeratua, menderatua ta dretxorik-gabekoa den euskal-ghetto
hontan.
Bestela,
arrigarriena litzake euskal ghettoan daudenentzat bakarrik argitaratzen
dituztela beren lanak; eta euskeraz. Normalena izango litzake Alcarrian eta
Alcarriako mintzairan argitara ematea. Utzi beharko dituzte ghetto-izpirituaren
azken ondarrak (sortzeak, azierak, mintzairak etab. osatzen dutenak), eta
aldakuntza egin. Hala lortuko luteke plomu psikikoa.
Konprenitzen
ez duguna da, nola ghetto honek ematen dituen hainbeste buruko-min, Alcarriako
izan diren, diren eta izango diren kolonialista guzieri.
Ez
ote da izango, Bizkaiak, hala guztiz ere, Bizkaia izaten irauten duelako?
Comentarios
Publicar un comentario